Interview

donderdag 13 januari 2022

interview:

 

Maatjesproject voor leerlingen van ISK

Stichting Solidair ging in gesprek met Jannelies Mik en Saskia Stellingsma van de ISK. Zij vertellen over het belang van contact voor jonge nieuwkomers in ons land. De stichting koppelt Nederlandse jongeren aan leerlingen van ISK, waardoor de nieuwkomers een vraagbaak en leeftijdgenoot hebben die ze wegwijs maakt in ons land Het hele interview lees je hier.

 
 
Een signaal: je bent welkom

Interview met Jannelies Mik en Saskia Stellingsma van de ISK Groningen
 
In de Internationale Schakelklas krijgen jongeren die hier nieuw zijn in twee jaar een opstapje de Nederlandse samenleving in. Naast gewone schoolvakken leren de tieners over het verkeer, weerbaarheid, seksualiteit en sport. Jannelies Mik (schoolleider) en Saskia Stellingsma (ondersteuningscoördinator) weten alles van het belang van contact met leeftijdsgenoten. “De jongeren wíllen graag contact, maar dat is heel moeilijk.”
 
“We bieden onderwijs aan twaalf- tot achttienjarigen, met name nieuwkomers in Nederland,” vertelt Jannelies. “Na twee jaar kunnen ze door naar passend vervolgonderwijs. Het is onze kernopdracht dat ze op de juiste plek terechtkomen. Het is niet alleen de bedoeling dat ze het Nederlands gaan beheersen, maar we helpen ook bij het inburgeren en het aanleren van schoolse vaardigheden.”
Saskia vult aan: “De taal is de basis, anders kun je moeilijk participeren. We bieden ook buitenschoolse activiteiten (nu door corona even niet), dramalessen, beeldende vorming, en laten de leerlingen kennismaken met cultuurprojecten. We werken bijvoorbeeld samen met Huis voor de Sport Groningen en Wereldmeiden.”

De leerlingen hebben allemaal verschillende achtergronden. Vorig jaar waren er honderdvijftig leerlingen van 36 verschillende nationaliteiten. Sommigen van hen zijn vluchteling, sommigen komen hier door arbeidsmigratie en sommige jongeren komen van de Antillen en hebben al een Nederlands paspoort.
Saskia: “Heel belangrijk zijn de basisafspraken: hoe we conflicten oplossen door ze uit te praten, hoe een democratische samenleving werkt, dat je je mening mag geven, bijvoorbeeld in de leerlingenraad. Dat jongens en meisjes samen gymmen is voor sommige leerlingen even wennen.”

Of de jongeren vlekkeloos door kunnen naar een vervolgopleiding, hangt van veel factoren af. “Het is absoluut maatwerk,” zegt Jannelies. “Het hangt zowel af van hun leerniveau als van de taalbeheersing.”
“Door ambulante begeleiding in het vervolgonderwijs gaat het steeds beter,” vertelt Saskia. “En de taalontwikkeling gaat natuurlijk steeds door. Begin je aan een nieuwe opleiding, dan heb je ook weer een nieuwe woordenschat nodig.”
Een ding helpt op alle vlakken: “Totale onderdompeling,” zegt Jannelies.
“Hoe meer ze in contact komen met de Nederlandse taal, hoe beter,” zegt Saskia.
 
“Het werkt twee kanten op: de nieuwkomer en de student hebben elkaar iets te bieden”
 
De thuissituatie van de leerlingen heeft ook grote invloed op hun ontwikkeling. Stress en onzekerheid, door een moeilijke procedure of familieleden in het thuisland die in gevaar zijn, hebben hun weerslag op hoe het met de kinderen gaat. Tijdens de lockdowns waarbij de scholen sloten, kregen de leraren van de ISK door het online lesgeven een inkijkje in hoe hun leerlingen woonden. “Dat was best schrikken,” zegt Saskia. “Bij iemand thuis hoorden we steeds een baby huilen. Het gezin bleek met vijf kinderen in een eenkamerappartement te wonen en de moeder was de nacht ervoor bevallen.”

Jannelies: “Het effect van corona is dat veel maatschappelijke dingen niet doorgaan. En helemaal in een AZC is er weinig privacy. De alleenstaande jongeren die worden opgevangen in kleine wooneenheden (KWE) hebben een eigen kamer, maar de mentoren zijn maar een aantal uur in de week aanwezig, dus ze zijn veel alleen. Die leerlingen missen weleens wat uurtjes, zeker ’s ochtends.”

Jonge nieuwkomers krijgen gelukkig steeds meer bekendheid en aandacht. Van de overheid, maar ook van andere organisaties. “De bibliotheek nam contact met ons op,” zegt Jannelies. “En geld van het Nationaal Programma Onderwijs, om corona-achterstanden weg te werken, mag ook ingezet worden voor sociaal-culturele initiatieven.”
Ook de schoolinspectie bezoekt tegenwoordig de ISK. “Je zou het misschien niet verwachten, maar daar ben ik heel blij mee,” lacht Saskia. “Als je controle op de kwaliteit van het onderwijs uitvoert, betekent dat dat je de doelgroep serieus neemt. Ze komen pas sinds twee jaar.”

Contact met een Nederlands maatje kan voor de leerlingen van de ISK een groot verschil betekenen. “Leren stopt niet na school,” zegt Jannelies. “Het is heel sterk dat ze juist door een leeftijdsgenoot worden meegenomen, een vriendengroep in. Ik hoor dat ze daardoor soms zelfs een bijbaantje vinden of bij een sportvereniging gaan.”
“Ze wíllen graag contact,” zegt Saskia, “maar dat is heel moeilijk. Ik kwam laatst een oud-leerlinge van ons tegen die nu naar het hbo gaat. Zij vertelde dat ze wel contact heeft met haar medestudenten, maar buiten school hebben ze hun eigen levens. Je gaat terug naar je eigen bubbeltje.”
“En je hebt een vraagbaak,” voegt Jannelies toe. “Een leeftijdgenoot is voor sommige vragen veel toegankelijker dan ouders of een mentor.”

Saskia en Jannelies hebben alleen maar lof voor de jongeren die maatje willen worden. “Fantastisch dat dit project bestaat en dat jongeren dit willen doen,” zegt Saskia. “Een paar jaar geleden bezocht ik Lesbos en zag ik hoe jongeren dat eiland praktisch runnen. Waar de overheid steken laat vallen, wordt dat opgevuld door jongeren.”
“Je geeft een signaal: ‘je bent welkom!’” zegt Jannelies. “En het werkt twee kanten op: de nieuwkomer en de student hebben elkaar iets te bieden.”
 
Foto's: Bé Hindriks | ISK Groningen
 
 
afbeelding